
Het restaurantbedrijf in Nederland is decennia lang bepaald door bedrijfstypes, die vooral een kleine bovenlaag van de bevolking bedienden. Een breuklijn in dit beeld ontstond pas na de Tweede Wereldoorlog
Bij die – beperkte – keus heeft de Nederlandse restaurantbezoeker zich langdurig neergelegd. Totdat zich zowel een nieuwe generatie als een nieuwe welvaart aandienden: de babyboom.
Babyboom
Onder leiding van die nieuwe generatie werden de formaliteiten die hoorden bij klassiek dineren overboord gezet en ingeruild voor ontspanning, vrolijkheid en avontuur.
De drempels van de horeca gingen in rap tempo omlaag, waardoor kansen ontstonden voor bijvoorbeeld bistro-formules, maar ook voor andere – toen – minder traditionele keukens van buiten Europa.
Themarestaurants
Gauchos Grill heeft in die nieuwe trend als pionier voor het eerst vorm en inhoud gegeven aan het begrip themarestaurant. Dat ontstond door ons herkenbare Argentijnse profiel, vertaald in een eigentijds decor zonder de plastic cactussen, kalender-plaatjes en lasso’s aan de muur. Een relatief jonge consumentengroep toonde zich daar erg gevoelig voor.
De formule is sindsdien naar actuele normen bijgekleurd, maar in de kern nooit gewijzigd.
Gauchos is in Nederland de langstlopende keten van themarestaurants.