Gauchos: trendsetter in creatief ondernemen

Het restaurantbedrijf in Nederland is decennia lang bepaald door bedrijfstypes, die vooral een kleine bovenlaag van de bevolking bedienden. Een breuklijn in dit beeld ontstond pas na de Tweede Wereldoorlog toen ‘de Chinees’ aan het assortiment werd toegevoegd.

 

Bij die – beperkte – keus heeft de Nederlandse restaurantbezoeker zich langdurig neergelegd. Totdat zich zowel een nieuwe generatie als een nieuwe welvaart aandienden: de babyboom.

 

De formaliteiten die behoorden bij klassiek dineren gingen in de ban en werden ingeruild voor ontspanning, vrolijkheid en avontuur. Deze nieuwe consumentenmarkt veroorzaakte een onstuitbare trend van sociale innovatie. De drempels van de horeca gingen in rap tempo omlaag, waardoor kansen ontstonden voor bijvoorbeeld bistro-formules, maar ook voor de – toen – minder traditionele keukens van buiten Europa.

 

Expansie

De eerste telling, waarmee op een betrouwbare wijze restaurantkeukens en -thema’s konden worden onderscheiden, dateert uit 1990. Er waren toen 9700 restaurantbedrijven, waarvan ruim 5700 met een Nederlands/Franse keuken. Inmiddels telt Nederland 13.600 restaurants, waarvan 5900 met een Nederlands/Franse keuken. Dat wil zeggen, dat de expansie in het Nederlandse restaurantbedrijf zich sindsdien nagenoeg uitsluitend heeft afgespeeld buiten de van oudsher bekende formules. Een opvallend feit.

 

In die groeistuip heeft Gauchos Grill Restaurants een leidende rol gespeeld. De formule bestaat sinds 1976, is sindsdien naar eigentijdse normen bijgekleurd, maar in de kern nooit gewijzigd. Gauchos is in Nederland in zijn soort de enige en oudste restaurantketen van formaat.

Gauchos heeft een product ontwikkeld, waarvan wij de kwaliteit met ijzeren discipline door alle conjuncturen heen hebben vastgehouden. Tegelijkertijd hebben wij het landenthema ontdaan van het traditionele beeld van plastic cactussen, kalender-plaatjes en lasso’s aan de muur. We zijn zowel ín als buiten het zicht van de consument voortdurend creatieve dingen blijven doen, steeds zonder de herkenbaarheid van onze Argentijnse basis te verliezen.

 

Strenge regels

Ons vlees is nog steeds afkomstig van op de pampa’s los lopende runderen. Het transport en bereidingsproces verlopen al jaren volgens de strengste voorwaarden, waardoor het eindproduct voor de gast gegarandeerd een optimale smaak heeft.

Door aan dat beleid geen concessies te doen, ook niet toen het moeilijk was, hebben wij een rotsvast imago opgebouwd, waaraan gasten jarenlang hun vertrouwen geven.

Wij zijn daar trots op. Wij hebben van Gauchos een merknaam gemaakt.

 

amsterdam_19761

(links: Amsterdam 1976, rechts: Amsterdam 2014)